Przedszkole Nr 3

 ul. Baśniowa 1
 68-300 Lubsko

 tel. dyr. 68 4571875
 adm. 68 4571876
 Przedszkole Nr 3

 ul. Baśniowa 1
 68-300 Lubsko

 tel. dyr. 68 4571875
 adm. 68 4571876
 Przedszkole Nr 3

 ul. Baśniowa 1
 68-300 Lubsko

 tel. dyr. 68 4571875
 adm. 68 4571876

Muminki

Opiekunowie

 

"MUMINKI” to dzieci sześcioletnie, opiekują się nimi:        

            nauczycielki

  • mgr Beata Przybylska-Kroczak
  •  Elżbieta Burda

 

woźna oddziałowa

  •  Irena Żurawicz

W miesiącu listopadzie

 

MUMINKI- Nasza piosenka
 
Tutaj je znajdzie każde z was,
W Muminków się przenieście świat,
Usiądźcie na dywanie w krąg
I cieszcie się,
Bo wreszcie są wasze Muminki
 
Prześledzicie każdy drobny ruch,
Nie traćcie chwil, wyostrzcie słuch,
Bo przy Muminkach zleci czas,
Zapomni troski każde z was,
Bo to Muminki,
Wasze Muminki
 
Papapapapapa,
Mamamamama
 
 

 
 

Program  "Przyjaciele Zippiego" <-- KLIKNIJ

 

 


Tematyki kompleksowe realizowane w miesiącu listopadzie:

 

I „Dbamy o zdrowie

- kształtowanie orientacji w schemacie ciała, usprawnianie narządów artykulacyjnych;

zabawa „ Gimnastyka”, nabywanie przeświadczenia o tym, co sprzyja a co zagraża zdrowiu

- rozwijanie umiejętności wypowiedzi na temat utworu literackiego w powiązaniu z własnymi

doświadczeniami (stan choroby- przeziębienia), uświadamianie negatywnych zachowań

powodujących chorobę, rozwijanie myślenia logicznego ; praca z obrazkami

- poznawanie i określanie lekarzy różnych specjalności

- przygotowanie do nauki czytania i pisania ( analiza i synteza sylabowa, głoskowa, kreślenie

elementów litero podobnych na różnym materiale

 

II „ Moja mała i duża ojczyzna

- poznawanie i utrwalanie symboli narodowych (godło, flaga), rozpoznawanie hymnu narodowego; nauka i śpiew dwóch pierwszych zwrotek,

- zapoznanie z herbem Warszawy, nazwą miasta, jej pochodzeniem oraz wybranymi zabytkami; legendy

- utrwalanie znajomości swojego adresu, przybliżenie charakterystycznych miejsc, obiektów w swojej miejscowości

- rozpoznawanie mapy Polski, Europy; doskonalenie percepcji wzrokowej, rozumienie symboli; wyjaśnienie skrótu UE,

- rozwijanie sprawności manualnych, oraz percepcji słuchowej: umuzykalnianie dzieci- zabawy przy piosenkach z krajów UE

 

III „ Jesienne nastroje”

- utrwalanie nazw pór roku, kolejności następstwa, kojarzenie ich z odpowiednim ubiorem

- rozwijanie mowy, wspomaganie nauki czytania w zabawach dźwiękonaśladowczych oraz

czytelniczych metodą sylabową; określanie zjawisk późnojesiennej pogody

- rozbudzanie ciekawości badawczej: doświadczenia, eksperymenty z wodą ( zjawisko

obiegu wody w przyrodzie, stany jej skupienia);kształtowanie umiejętności wnioskowania

- doskonalenie współpracy rąk w trakcie wykonywania składanek typu origami (łódka)

- rozwijanie umiejętności rozwiązywania zagadek wzrokowych, słuchowych i słownych,

liczenie w zakresie minimum do sześciu i więcej wg. możliwości indywidualnych; rozwijanie

umiejętności matematycznych (liczebniki porządkowe)

- poszerzanie doświadczeń plastycznych dzieci (technika „mokre w mokre”)

- rozwijanie umiejętności wokalnych, dźwiękonaśladowczych dzieci ( rytmiczne

interpretowanie fragmentów piosenki z wykorzystaniem różnych przedmiotów,

instrumentów

 

 

 

Nasze piosenki, wiersze, zabawy:

 

Dbaj o zęby- piosenka do nauki i utrwalenia

Wczesnym rankiem i zaraz po kolacji,

szczoteczka rusza szybko do akcji.

Myję zęby oraz je szoruję,

a bakteriom tak rozkazuję:

precz, precz, precz!”

Ref:. Szur, szur z góry na dół,

Szast prast w prawo, w lewo,

Skok w bok, krok w tył,

Aby ząbek zdrowy był. 2x

 

Gimnastyka- ilustracja ruchowo- rytmiczna tekstu i piosenki

Gimnastyka- to zabawa, - dzieci maszerują po kole

to w przedszkolu ważna sprawa. - zwrot do środka koła pod koniec wersetu

ręce w górę, w przód i w bok, - ruchy wg tekstu

krok do przodu, przysiad, skok.

Ręce w górę, w przód i w bok,

Krok do tyłu, przysiad, skok.

Piosenka;

Głowa, ramiona, kolana, pięty, 2x

Oczy, uszy, usta, nos.

Gimnastyka- to przygoda, - j/w

Ona tobie zdrowia doda.

Teraz przysiad, więc już czas,

Aby zacząć jeszcze raz. – rytmiczne klaskanie

Piosenka;

Głowa, ramiona, kolana, pięty, 2x

Oczy, uszy, usta, nos.

Gimnastykę masz w ogrodzie, - j/w

tam wesoło biegasz co dzień. – drobny bieg

Noga lewa, noga prawa,

gimnastyka to zabawa! - rytmiczne klaskanie

Piosenka;

Głowa, ramiona, kolana, pięty, 2x

Oczy, uszy, usta, nos.

 

Mazurek Dąbrowskiego- hymn Polski

Jeszcze Polska nie zginęła, kiedy my żyjemy.

Co nam obca przemoc wzięła, szablą odbierzemy.

Ref.: Marsz, marsz Dąbrowski,

z ziemi włoskiej do Polski.

Za twoim przewodem,

złączym się z narodem.

Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,

będziem Polakami.

Dał nam przykład Bonaparte,

jak zwyciężać mamy.

Ref.: Marsz, marsz Dąbrowski,

z ziemi włoskiej do Polski.

Za twoim przewodem,

złączym się z narodem.

Jak Czarniecki do Poznania,

po szwedzkim zaborze.

Dla Ojczyzny ratowania,

wrócim się przez morze.

Ref.: Marsz, marsz Dąbrowski,

z ziemi włoskiej do Polski.

Za twoim przewodem,

złączym się z narodem.

Już tam ojciec do swej Basi,

mówi zapłakany-

słuchaj jeno, pono nasi

biją w tarabany.

Ref.: Marsz, marsz Dąbrowski,

z ziemi włoskiej do Polski.

Za twoim przewodem,

złączym się z narodem.

 

Barwy ojczyste- wiersz Cz. Janczarskiego do nauki

Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie.

A na tej fladze biel jest i czerwień.

Czerwień - to miłość,

Biel – serce czyste…

Piękne są nasze barwy ojczyste.

 

Rysujemy pogodę”- zabawa do wielorakiego wykorzystania (jako wstęp do prac plastycznych, ćwiczenie rozluźniające, grafomotoryczne)

Pada, pada, pada,

wieje, wieje, grzmi. 3x

Szybko zamknij okno,

szybko zamknij drzwi.

W domu zostać trzeba,

pada deszczyk z nieba,

burzę, wiatr i wodę

narysować mogę. ( działania dzieci…)

 

Szedł listopad- z piosenką poznajemy nazwę miesiąca

  1. Szedł listopad polną drogą , zerwał liście z drzewa.

Pada deszcz, pada deszcz, a ja sobie śpiewam. 2x

  1. Zimne wiatry wieją polem, idzie chłód, ulewa.

Pada deszcz, pada deszcz, a ja sobie śpiewam. 2x

  1. Słońce wstaje późnym rankiem, ziemi nie ogrzewa.

Pada deszcz, pada deszcz, a ja sobie śpiewam. 2x

 

Pada deszcz- piosenka do nauki, inscenizowana gestami

  1. Pada deszcz, (2x) na dworze,

taki mokry, że już bardziej mokry być nie może.

Lecą w dół, lecą w dół srebrne koraliki,

zmoczą drzewa, zmoczą pola, domy i chodniki.

  1. Pada deszcz (2x) na dworze,

stuka, puka, stuka, puka straszy kogo może.

Mała mysz, mała mysz chodzi na paluszkach,

i maleńkie koraliki zbiera do fartuszka.

 

 

Pływało słoneczko- masażyk relaksacyjny

Pływało stateczkiem po rzeczce słoneczko,

Błękitnym stateczkiem pływało w kółeczko.

Słuchało muzyczki, chrupało pierniczki,

Czyściło ściereczką złociste promyczki.

Leczyło serduszko siekaną pietruszką,

I ptaszkom szeptało sekrety na uszko.

A gdy już się zbliżał do końca dzwoneczek,

Zawinął do portu błękitny stateczek.

Zasnęło w łóżeczku zmęczone słoneczko

I zaraz się ciemno zrobiło nad rzeczką.

 

 

Sposób na nudę- humorystyczna zabawa artykulacyjno-ruchowa

Co można robić nudząc się?

- hmmm…

Można na przykład ziewać

- aaa…

Albo cichutko śpiewać

-la, la, la

Szurać nogami po podłodze

-szur, szur, szur

Leciutko klepać się po nodze

-klap, klap, klap

Albo podrapać się po uchu

- drap, drap, drap

Czy też pogłaskać się po brzuchu

-o tak!

Można też kichać jak z armaty

- a psik!

Rysować w powietrzu kwadraty

- raz, dwa, trzy

Bądź pukać się palcem w czoło

- puk, puk, puk

I w powietrzu zrobić koło

- o tak!

Lub jeśli tylko wypada

- no, no, no!

Połaskotać sąsiada

- gili, gili, gili…

I co?, z pewnością od tej chwili nie będziemy się nudzili!

 

Samogłoski wiersz wspomagający świadomość samogłoski

Za oknem wciąż coś słychać,

Jakieś mruczani, piosenki.

To wiatr odrabia lekcje, powtarza samogłoski:a, e, i, o, u, y.

Teraz wiatr cicho myśli:

czy to już wszystkie, czy żadnej nie opuściłem?

powiedzcie dzieci, czy lekcje dobrze dziś odrobiłem?

a, e, i, o, u, y…

 

 

 

Warto poczytać:

 

Ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową

Opanowanie umiejętności czytania i pisania zależy nie tylko od prawidłowego funkcjonowania analizatora wzrokowego, ale również słuchowego. Ważne jest więc zarówno to, jak nasza pociecha widzi, ale również to, jak słyszy.

Dziecko z zaburzoną percepcją słuchową ma trudności ze zrozumieniem długich i skomplikowanych poleceń słownych oraz z zapamiętywaniem trudnych wyrazów. Dziecko często nieprawidłowo dokonuje syntezy wyrazu, to znaczy składania wyrazu z głosek (usłyszane kolejne głoski „k-o-t-e-k” nie od razu oznaczają wyraz „kotek”), jak i analizy, czyli głoskowania (wymienienie głosek, z których składa się wyraz „kotek”). Powyższe trudności przekładają się w efekcie na problemy w czytaniu całych wyrazów, a w dalszej kolejności zdań.

Nieprawidłowości w obszarze percepcji słuchowej obejmują ponadto:

  • kłopoty z zapamiętywaniem dni tygodnia, pór roku,

  • przekręcanie słów (na przykład „kordła” zamiast „kołdra”),

  • wolne pamięciowe opanowywanie wierszyków i rymów.

Zarówno rodzice jak i nauczyciele mogą usprawniać funkcję słuchową na wiele sposobów:

  • Rozróżnianie i rozpoznawanie dźwięków 
    (przy zamkniętych oczach dzieci wsłuchują się w odgłosy, np. stukania w coś, rozdzierania papieru).

  • Ćwiczenia z rytmem 
    (wystukiwanie rytmu według zaprezentowanego wzoru lub skakanie w rytmie).

  • Tworzenie rymów do podanego wyrazu.

  • Ćwiczenia związane ze słowami:
    - wymyślanie wyrazów na określoną głoskę,
    - podział wyrazów na sylaby i na głoski,
    - rozpoznawanie głosek na początku i na końcu wyrazu.

  • Powyższe ćwiczenia należy stosować często, pamiętając jednak o stopniowaniu trudności. Zaczynamy więc od zagadnień prostych i łatwych, a po ich opanowaniu mogą pojawiać się zadania trudniejsze. Jeśli dziecko ma przegłoskować wyrazy lub też dokonać ich syntezy (składania z głosek), na początku podajemy krótkie słowa: kot, dom, osa, Ala, lala, mama, tata. Dopiero w trakcie kolejnych ćwiczeń wprowadzamy dłuższe wyrazy: kotek, lampa, balon i inne.

 

 


Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową

Coraz częściej w zaleceniach poradni psychologiczno-pedagogicznych pojawiają się ćwiczenia na rozwinięcie spostrzegawczości wzrokowej. Nie trzeba jednak posiadać opinii z poradni, by wraz z dzieckiem wykonywać ćwiczenia warunkujące powodzenie w zakresie czytania i pisania.

Kilka symptomów może wskazywać na trudności w obszarze percepcji wzrokowej:

  • dziecko z trudem zapamiętuje kształty liter i cyfr,

  • niechętnie rozwiązuje zadania polegające na szukaniu różnic między obrazkami,

  • nieprawidłowo tworzy kompozycje według wzoru, a jego rysunki są ubogie w szczegóły,

  • trudności dotyczą odtwarzania szlaczków i figur geometrycznych.

Nasuwa się więc pytanie o prawidłowe usprawnianie tej funkcji wzrokowej. Otóż istnieje szereg ćwiczeń, które można wykonywać w domu, jak i w szkole. Na pewno wielu rodziców czy nauczycieli posługuje się tymi ćwiczeniami na co dzień, nie będąc w pełni świadomym, jak wiele obszarów one rozwijają.


Oto kilka przykładów ćwiczeń:

  • Szukanie różnic pomiędzy dwoma podobnymi obrazkami, różniącymi się kilkoma szczegółami

  • Zapamiętywanie przedmiotów – pokazujemy dziecku drobne przedmioty, zapamiętuje je, a po zasłonięciu przez nas – wymienia.

  • Układanie obrazka z pociętych części.

  • Układanie według podanego wzoru patyczków, klocków, wyciętych figur geometrycznych.

  • Segregowanie figur ze względu na wielkość, kolor, kształt.

  • Układanie historyjek obrazkowych. Opis obrazków zgodnie z kolejnością zdarzeń.

  • Lepienie z plasteliny lub formowanie z drutu liter.

  • Wyszukiwanie wyrazów z jednakową literą (np. odczytanie wyrazów posiadających literę „k”.

  • Uzupełnianie brakujących liter w wyrazach.

  • Domina obrazkowe – szukanie pary takich samych obrazków.

  • Domina literowe oraz sylabowe – szukanie pary takich samych liter/ sylab.

  • Kalkowanie.

Powyższe ćwiczenia mogą być formą zabawy z dzieckiem. Ważna jest systematyczność, ale jednocześnie nie przemęczanie dzieci. Ćwiczenia chętnie wykonywane przynoszą więcej pożytku niż długie ślęczenie nad książką.

 

  •  Artykuły przygotowane przez Annę Chmielewską