Przedszkole Nr 3

 ul. Baśniowa 1
 68-300 Lubsko

 tel. dyr. 68 4571875
 adm. 68 4571876
 Przedszkole Nr 3

 ul. Baśniowa 1
 68-300 Lubsko

 tel. dyr. 68 4571875
 adm. 68 4571876
 Przedszkole Nr 3

 ul. Baśniowa 1
 68-300 Lubsko

 tel. dyr. 68 4571875
 adm. 68 4571876

Muminki

Opiekunowie

 

"MUMINKI” to dzieci sześcioletnie, opiekują się nimi:        

            nauczycielki

  • mgr Beata Przybylska-Kroczak
  •  Elżbieta Burda

 

woźna oddziałowa

  •  Irena Żurawicz

W miesiącu grudniu

 

MUMINKI- Nasza piosenka
 
Tutaj je znajdzie każde z was,
W Muminków się przenieście świat,
Usiądźcie na dywanie w krąg
I cieszcie się,
Bo wreszcie są wasze Muminki
 
Prześledzicie każdy drobny ruch,
Nie traćcie chwil, wyostrzcie słuch,
Bo przy Muminkach zleci czas,
Zapomni troski każde z was,
Bo to Muminki,
Wasze Muminki
 
Papapapapapa,
Mamamamama
 
 

 
 

Program  "Przyjaciele Zippiego" <-- KLIKNIJ

 

 


Tematyki kompleksowe realizowane w miesiącu grudniu:
 

I „Nadchodzi zima

- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą; zwrócenie uwagi na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie, poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy, utrwalanie nazw elementów pogody

- poznawanie wybranych właściwości fizycznych śniegu i lodu, zwracanie uwagi na zanieczyszczenia

- wyrabianie opiekuńczego stosunku do ptaków, udział w ich dokarmianiu, nazywanie odwiedzających karmnik

- rozwijanie mowy poprzez świadome tworzenie zdań z nazwami obrazków

- doskonalenie percepcji słuchowej; analiza i synteza słuchowa na poziomie głoski i sylaby
 

II „ Święta, święta

- przybliżanie tradycji i zwyczajów związanych ze świętami Bożego Narodzenia

- tworzenie wzajemnych relacji opartych na szacunku, akceptacji i miłości

- rozwijanie pamięci słuchowej oraz umiejętności wokalnych dzieci; recytowanie wierszy oraz śpiew piosenek, kolęd

- rozwijanie sprawności manualnej poprzez stosowanie różnych technik plastycznych, tworzenie form przestrzennych

- doskonalenie orientacji przestrzennej oraz umiejętności klasyfikowania

  • zwracanie uwagi na znaczenie prądu w gospodarstwie domowym

  •  

 

Nasze piosenki, wiersze, zabawy:

 

Grudzień- piosenka zapoznająca z aktualnym miesiącem, do utrwalenia

Gru, gru, gru na rynku gruchają gołębie,

Że wkrótce tu do nas- grudzień przybędzie.

Ref:. Gru, gru, gru, grudzień, krótki dzień,

a dzwonek na wietrze: dzeń, dzeń, dzeń.


Gołębie gruchają po grudzie, po grudzie,

w zimowych bucikach- nadchodzi grudzień.

Ref:. Gru, gru, gru, grudzień, krótki dzień,

a dzwonek na wietrze: dzeń, dzeń, dzeń.


Już zima za pasem, już grudzień od jutra,

nastroszcie pióreczka, szykujcie futra,

Ref:. Gru, gru, gru, grudzień, krótki dzień,

a dzwonek na wietrze: dzeń, dzeń, dzeń.

 

Jadą sanie- piosenka do ilustracji ruchowej, zabawy

Jadą, jadą sanie po śniegu bielutkim,

mrozik w nosy szczypie w kożuszku cieplutkim.

Ref.: Zimo nasza, zimo zła, jedziesz z nami, jedziesz w dal.

Zimo nasza, zimo zła, jedziesz z nami w dal.


Zima popatrzyła, śniegiem posypała,

stawy zamroziła, drzewem kołysała.

Ref.: Zimo nasza, zimo zła, jedziesz z nami, jedziesz w dal.

Zimo nasza, zimo zła, jedziesz z nami w dal.


Chociaż zima mroźna, bardzo ją lubimy,

białego bałwana razem ulepimy.

Ref.: Zimo nasza, zimo zła, jedziesz z nami, jedziesz w dal.

Zimo nasza, zimo zła, jedziesz z nami w dal.


Strojnisia choinka”- nastrojowa piosenka do nauki

Zielone gałązki, a na każdej świeczka,

w stroiku z bibułki stoi choineczka.

Ref: Gdy zaświeci gwiazdka między gałązkami

wesołą kolędę dla niej zaśpiewamy,

hej kolęda, kolęda.


Kolory tęczowe w bombkach latarenkach,

choinka w kolorach strojna jak panienka.

Ref:, Gdy zaświeci gwiazdka...


Gra wicher zimowy w sadzie za oknami,

strojnisia choinka słucha razem z nami.

Ref:, Gdy zaświeci gwiazdka...

 

Śpiewamy kolędy min.:

Przybieżeli do Betlejem”, „Wśród nocnej ciszy”, „Dzisiaj w Betlejem”, „Cicha noc”

 

Jedzie Mikołaj”- piosenka góralska do zabawy

Jadą, jadą sanie, księżyc złoty świeci.

Hej, jedzie w nich Mikołaj do wszyściutkich dzieci. 2x


Świętemu szron biały na wąsiskach siada.

Hej, leci za nim z piskiem aniołków gromada. 2x


Obudził się niedźwiedź w zimową pogodę.

Hej, listu nie pisałem, ale lubię miodek. 2x


Cieszy się Mikołaj, widać to po minie.

Hej, zaraz wyląduje na jakimś kominie. 2x


Święty Mikołaju, nie wracaj do raju.

Hej, zostań tu na ziemi, wszyscy cię kochają. 2x

 

Powitanie Świętego Mikołaja”- wiersz do nauki

Święty Mikołaju, bardzo się cieszymy,

Od dawna czekamy na Twe odwiedziny.

Od dawna jesteśmy grzeczni, że aż strach!

Nie broimy we dnie, nie broimy w snach.

Wszystkie polecenia dokładnie spełniamy,

Dobrze się uczymy i słuchamy mamy.

I co powiesz na to, Święty Mikołaju?

Zostań tutaj z nami, będzie Ci jak w raju.

 

Idzie Mikołaj”- wiersz

Idzie, idzie święty z długą siwą brodą,

A dwaj aniołkowie za ręce go wiodą.

Niosą w wielkich koszach:

słodziutkie pierniki, ciastka i cukierki,

lalki, żołnierzyki.

Każdemu nad głową złota gwiazdka świeci,

idą i szukają samych grzecznych dzieci.

 

Zimowa piosenka”- wiersz do nauki i ilustracji ruchowej

Lubię śnieżek, lubię śnieg - klaskanie w dłonie

chociaż w oczy prószy. - „daszki” z rąk, kiwanie głową

Lubię mrozik, lubię mróz, - klaskanie w dłonie

chociaż marzną uszy. - pocieranie uszu dłońmi

Lubię wicher, lubię wiatr, - klaskanie w dłonie

chociaż mnie przewiewa. - kołysanie się ze skrzyżowanymi na piersiach rękoma

Lubię zimę! - klaskanie w dłonie

Idę w świat. - maszerowanie w miejscu

I wesoło śpiewam - powolny obrót wokół własnej osi

 

Bałwanek”- rymowanka rysunkowa rozwijająca koordynację słuchowo- ruchową, utrwalająca właściwy kierunek kreślenia kół i linii; można rysować go różnymi narzędziami (palcem na różnych powierzchniach, farbą, kredą, na kaszy itp.)

Narysuję kulę, potem na niej dwie,

Oczy czarne plamki, kreska buzią jest.

Garnek to pół koła, a nosek- kuleczka,

Miotła to kreseczki, guziki- kółeczka.

Świąteczne ciasto”- masażyk relaksacyjny

Na stolnicę (plecy) wsypuję mąkę. Rozbijam cztery jajka, które rozpływają się po

mące. Dodaję masło, cukier i wszystko dokładnie ugniatam. Następnie wałkuję

ciasto, rozciągam je, palcem wtykam w nie rodzynki i wkładam do piekarnika.

Upieczone ciasto pięknie pachnie (wciąganie powietrza nosem). Smaruję je polewą

czekoladową, kroję na kawałki i z apetytem zjadam („improwizacja zjadania” wg

inwencji bawiących się ha, ha!)

 

Warto wiedzieć

Jak nauczyć dziecko wiązać buty” (umiejętność tę można wykorzystać przy pakowaniu prezentów, ozdabianiu itp.)

Chyba każdy z nas pamięta dzień, w którym w końcu nauczył się wiązać sznurówki. Dla dziecka to radość ogromna opanować ten „ czarodziejski” węzeł!

Nauka wiązania butów może być długa, mozolna i nudna, ale nie, jeśli nauczymy dziecko łatwego wierszyka.

Nauka przez zabawę to najlepsza forma edukacji. Bajka o dwóch myszkach Miki i Piki pozwala, aby dziecko mówiąc treść wierszyka bawiło się sznurowadłami. Bajka składa się z 7 części, do których przypisana jest konkretna czynność.

1.

Były sobie dwie myszki Miki i Piki. Miały długie ogonki - dziecko trzyma oba sznurowadła.

2.

Zamieniły się miejscami – dziecko krzyżuje sznurówki.

3.

Jedna myszka weszła do norki – wkładamy jeden koniec sznurowadła w utworzone oczko.

4.

Druga ją zamknęła – zaciskamy supeł

5.

Jedna wystawiła uszko – robimy z jednego końca sznurowadła małe uszko

6.

Druga ja okrążyła i wystawiła swoje – dziecko owija sznurówkę dookoła uszka i przez otwór wypycha drugie sznurowadło

7.

Przyszedł kot, złapał myszki za uszy i wyciągnął z norki – łapiemy palcami obu rąk za oba uszka i zaciskamy oba sznurowadła.

 

 

WASZE DZIECKO RYSUJE I PISZE”

Propozycja ćwiczeń sprawności manualnej i graficznej

przygotowujących do pisania dla dzieci 6 letnich

wg Anna Chilimończyk


DRODZY RODZICE!

Okres przedszkolny jest przygotowaniem dziecka do bardzo ważnego etapu jego życia, do zupełnie nowej roli – roli ucznia.
W tym procesie ważną rolę spełniają rodzice, a wytrwała praca w przygotowaniu dziecka do nauki wymaga od Was osobistego zaangażowania
Bardzo ważnym zadaniem Rodziców jest wykształcenie w dziecku wiary w siebie, w swoje siły i możliwości, a nie wyręczanie go we wszystkich jego poczynaniach. Dziecku należy tłumaczyć, że tylko wytrwała praca przynosi efekty. Coś co na początku nie jest łatwe, po kilku nie udanych próbach przy wsparciu rodziców staje się możliwe do wykonania i nie sprawia już dziecku żadnych problemów. Należy pamiętać, by przy wspólnej pracy z dzieckiem stosować zasadę, która brzmi: zachęcać lecz nie zmuszać.
Ćwiczenia powinny być wykonywane w atmosferze wzajemnej akceptacji i zabawy. Wówczas dziecko przezwycięży lęk przed niepowodzeniem i niechęć do rysowania i pisania. Warto, abyście Państwo brali czynny udział w poczynaniach dziecka, staniecie się wówczas drodzy Rodzice nie tylko wydającymi polecenia obserwatorami, ale wspaniałymi pomocnikami, którzy razem z własnym dzieckiem też się uczą.
Wspólna zabawa z mamą lub tatą, którzy dla 6 latka są nadal najważniejszymi osobami w jego życiu i rozwoju, gwarantuje doskonały kontakt emocjonalny.
To znakomita okazja do rozmowy, która wzbogaca język dziecka tak niezbędny w procesie komunikowania się z otoczeniem.
Pamiętajmy, że dziecko pracuje zawsze na wyższym poziomie, gdy czyni to z dorosłym, niż gdy jest pozostawione samo sobie.
Często w rozmowach z rodzicami nauczyciele słyszą: „ale w domu moje dziecko świetnie sobie radzi” i nic w tym dziwnego. W domu dziecko ma dorosłego wyłącznie dla siebie, a w przedszkolu przy dużej ilości dzieci nauczyciel nie zawsze jest w stanie zapewnić dziecku należytą pomoc w danej chwili.
Przystępując do pracy z dzieckiem w domu należy pamiętać, by zawsze je pochwalić za wysiłek i nagrodzić odpowiednim słowem, mówiąc: świetnie, dobrze, podoba mi się, to zachęca dziecko do dalszych ćwiczeń i zabaw związanych z przygotowanie dziecka do rozpoczęcia nauki pisania
Poniżej przedstawię kilka propozycji ćwiczeń przygotowujących dziecko do nauki pisania, które można wykorzystać w pracy z dzieckiem w domu.
Proponuję wykonanie jednego, dwóch zadań dziennie, ale za to starannie i systematycznie. Podczas ćwiczeń konieczna jest obecność dorosłego, a zatem
Życzę dobrej zabawy Rodzicom i dzieciom.

PROPOZYCJA ĆWICZEŃ DLA DZIECI I RODZICÓW
1. Zabawy manipulacyjne ilustrowane ruchem rąk i palców:
Zabawy ilustrowane ruchem rąk i palców, usprawniają ruchy rąk, rozwijają świadomość własnego ciała i przestrzeni, służą odprężeniu, ale mają też aspekt psychologiczny. Są one proste, a prowadzone indywidualnie umożliwiają kontakt fizyczny pomiędzy dorosłym a dzieckiem co w efekcie sprzyja przeżywaniu miłości, zaufania i bezpieczeństwa.
• „Idzie rak nieborak”
Wędruj po stole lub podłodze równolegle z dzieckiem paluszkami na dłuższych dystansach w ten sposób, by kolejno każdy palec dotykał podłoża.
Możesz również zrobić zawody „Czyje paluszki dojdą pierwsze do końca?” ( dobrze rozgrzewają dłonie)
• „Kominiarz”
Naucz dziecko wierszyka: Idzie kominiarz po drabinie, fiku- miku już w kominie.
Najpierw dziecko recytuje, dorosły przeplata palce, następnie zmiana ról.
• „Gimnastyka”
Dziecko uważnie słucha i powtarza za dorosłym wierszyk, naśladując ruchy rąk”
Pewnego razu dziecięce ręce, w teatr bawiły się przy piosence.
Na początek razem się rozgrzały- dziesięć razy zaklaskały
I dziesięć razy się zaciskały, a zaraz potem się prostowały
W powietrzu jak motyle fruwały, kręciły się, do siebie machały
Później nagle przysiadły na stole, aby rozpocząć występy wesołe
Lewa ręka- ta która ma lwa, skacze po stole i woła: Jestem pchła!
Prawa zazdrośnie na nią spogląda i już za chwilę płynie jak flądra
Teraz zamieniają się rolami, lewa płynie pomiędzy kredkami,
A prawa podskakuje na paluszkach tak zwinnie i lekko niby muszka
To znów obie chwytają ołówki , ta lewa żółty ta prawa biały
I dalej nimi wałkować kartki, które spokojnie sobie leżały.
A gdy już bardzo się tym zmęczyły, wtedy na stole się położyły.
Dosyć już tego wylegiwania, trzeba się zabrać do rysowania!
• Mam pięć paluszków
Dorosły recytuje wiersz, poruszając palcami lewej i prawej dłoni, kręci dłońmi w nadgarstkach, jednocześnie poruszając palcami, dziecko naśladuje czynności dorosłego. Przy drugiej części wiersza zaciska dłoń w pięść i kolejno, zgodnie z treścią otwiera każdy palec po kolei. Gdy dziecko zapamięta treść wiersza można zrobić zamianę ról.
Mam pięć paluszków u ręki lewej i pięć paluszków u ręki prawej.
Pięć to nie dużo, ale wystarczy do każdej pracy i do zabawy

Kciuk , wskazujący, potem środkowy, po nim serdeczny, na końcu mały.
Pierwszy i drugi, trzeci i czwarty, na końcu piąty trochę nieśmiały.
• Rodzina paluszków
Dorosły wywołuje, a dziecko odpowiada, kiwając odpowiednimi palcami. Na koniec dziecko porusza całą ręką, kręcąc nią w nadgarstku i kiwając wszystkimi palcami.
Krzysiu Kciuk, Krzysiu Kciuk! Pokaż się!
- jestem tu, jestem tu i witam cię!
Wojtek Wskazujący, Wojtek wskazujący! Pokaż się!
- Jestem tu, jestem tu i witam cię!
Witek Wielki, Witek Wielki! Pokaż się !
- Jestem tu, jestem tu i witam cię!
Staś Serdeczny, Staś Serdeczny! Pokaż się!
- Jestem tu, jestem tu i witam cię!
Marek Mały, Marek Mały! Pokaż się!
- Jestem tu, jestem tu i witam cię!
Rodzinko Paluszków, Rodzinko Paluszków! Pokaż się!
- Jesteśmy tu, jesteśmy tu i witamy cię!
2. Usprawnianie końców palców
• Gra na pianinie
Stukanie wszystkimi palcami obu rąk, dwoma palcami obu rąk np. w rytm melodii nuconej przez dorosłego lub słyszanej z kasety magnetofonowej
• Zabawa w deszcz
Dzieci wolno stukają na przemian palcem wskazującym jednej i drugiej ręki, potem
po dwa palce każdej ręki i na końcu wszystkie palce. Rytm należy przyspieszać.
• Podbijanie balonu
Należy podbijać balon wyłącznie palcami prawej i lewej ręki. Wówczas następuje
manipulacja rękami tj. zginanie i prostowanie.
• Wyrywanki
- Dziecko wyrywa palcami skrawki papieru
- Dziecko wyrywa palcami określone wzory z gazet np. koła, kwadraty itp.
- Dziecko wyrywa palcami konkretne przedmioty, postacie
- Dziecko zapełnia najpierw małe kontury, potem coraz większe oklejając je wyrwanymi skrawkami papieru.
Nawlekanki
Na początku dziecko za pomocą drutu nawleka duże korale, z dużymi otworami
( jeżeli w domu nie ma korali, można nawlekać guziki) później drobne korale za pomocą igły z nitką, następnie może nawlekać jarzębinę, kasztany. Dziecko może też przewlekać sznurowadła w butach.
• Korzystanie z gier typu:
Pchełki, skaczące czapeczki, koszykówka stołowa, bierki
3. Ćwiczenia sprawności manualnej:
Ćwiczenia te usprawniają ruchy ręki, doprowadzają do swobodnych ruchów przy
malowaniu i rysowaniu.
• Malowanie:
- Wypełnianie kolorem całej powierzchni papieru, a następnie płaszczyzny ograniczonej konturem początkowo farbami, kredą, a następnie kredkami świecowymi i ołówkowymi.
- Malowanie form kolistych typu: koła, spirale, ślimaki, muszle.
Najpierw wodząc po wzorze palcem, a następnie kredką po wzorze na koniec samodzielnie.
- Malowanie form falistych.
- Malowanie palcem, pędzlem, wacikami na dużych arkuszach papieru
- Malowanie farbami dużych kształtów, gdzie dziecko wykonuje szerokie ruchy ramion
● Rysowanie:
- Kopiowanie rysunków tzw. kalkowanie. Rysunek powinien być łatwy i niezbyt
duży , o wyraźnych konturach.
- Obrysowywanie gotowych szablonów, ołówkiem, kredką
- Wypełnianie kolorami konturowych książeczek lub czarno- białych obrazków z czasopism
- Rysowanie patykiem maczanym w farbie
- Rysowanie patykiem po ziemi (jako forma odpoczynku po długim spacerze)
- Dorysowywanie brakujących części na obrazku
- Rysowanie kredą, węglem rysunkowym, kredkami świecowymi, pisakami
● lepienie z plasteliny, modeliny, mas plastycznych
- gniecenie, ściskanie, klepanie, rwanie na kawałki, wałkowanie, odciskanie w bryłce palców, dłoni
- toczenie kul, wałeczków, placuszków, lepienie prostych kształtów płaskich
- zlepianie z części, modelowanie w bryle
- ściskanie bryłek pomiędzy palcami ( kształtowanie błotników samochodów, płatków kwiatów, kropli deszczu itp.)
- toczenie drobnych wałeczków i kulek np. wykonanie korali
- odciskanie wzorów z foremek np. od ciasta
- lepienie figurek
- lepienie różnych wzorów z wałeczków np. szlaczki, litery
● Wycinanie: ( ćwiczy dłonie, palce, przedramię, stawy nadgarstka)
- dowolne wycinanie papieru
- wycinanie po narysowanych liniach prostych
- wycinanie figur geometrycznych
- wycinanie linii falistych, nieregularnych
- wycinanie dużych elementów z gazet, najpierw w zarysie, później po konturze
- wycinanie postaci, roślin, domów itp., z gazet
- wycinanie i tworzenie samodzielnych obrazków poprzez łączenie wyciętych elementów
4. Ćwiczenia grafomotoryczne i graficzne :
► ĆWICZENIA UŁATWIAJĄCE OPANOWANIE PRAWIDŁOWEGO
CHWYTU OŁÓWKA:
- Lepienie kulek z plasteliny, zgniatanie palcami kulek z papieru
- Wydzieranie drobnych papierków, wyskubywanie nitek
- „solenie”, czyli kruszenie i rozsypywanie soli, kaszy bądź piasku na tacy drobnymi ruchami palców
- rysowanie w płaszczyźnie pionowej: ( dziecko stoi, papier przypięty do ściany, ręka uniesiona do góry)
►ĆWICZENIA ZDOLNOŚCI DO KONTROLOWANIA SIŁY NACISKU
RĘKI DZIECKA W TRAKCIE PISANIA:
- Kreślenie linii, figur, szlaczków, liter, cyfr na tackach z kaszą
- Malowanie farbą palcami na dużych arkuszach papieru
- Obrysowywanie konturów rysunków w pozycji stojącej
- Kreślenie szlaczków przy użyciu kredy, kredek woskowych, węgla rysunkowego, ołówka, mazaków różnej grubości
► WYRABIANIE NAWYKÓW ZWIĄZANYCH Z KIERUNKIEM PISANIA:
- kreślenie linii z zachowaniem kierunku ruchu: linie pionowe – od góry do dołu, linie poziome – od strony lewej do prawej
- rysowanie kół w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara (podobnie jak literę c)
- rysowanie w górnym, lewym rogu kartki jakiegoś symbolu np. słoneczka, które wskazuje drogę (zaczynamy od słoneczka, czyli od lewej strony)
- rysowanie szlaczków od strony lewej ku prawej
► ĆWICZENIA WSPÓŁPRACY OKA I RĘKI:
- Rysowanie po śladzie, wypełnianie wykropkowanych linii, obwodzenie konturów rysunków
- Kalkowanie rysunków przez szkło, kalkę techniczna, folię
- Obrysowywanie szablonów
- Zamalowywanie konturu rysunków
- Zakreskowywanie pól rysunków liniami poziomymi, pionowymi, ukośnymi, falistymi, zakratkowywanie
- Wypełnianie rysunku różnymi materiałami np. bibułą, plasteliną, watą
- Robienie ramek ze szlaczków
- Ozdabianie narysowanych przedmiotów szlaczkami
- Łączenie ze sobą takich samych obrazków, figur, znaków, liter
- Wodzenie po śladzie linii kolorową kredką, rysowanie linii w labiryntach
5. Pisanie:
Szlaczków , liter, sylab, wyrazów, zdań najpierw po śladzie później z odwzorowywaniem , początkowo bez linii, później w liniach o zwiększonych wymiarach, a w ostatnim etapie na kartkach zeszytu z liniaturą stosowanego w klasie pierwszej szkoły podstawowej.

 

(…) Gdy opłatek już leży na stole.

Pierwsza gwiazdka zabłyśnie na niebie.

To znaczy, że już święta,

że już blisko kolęda(…)

 

Życzymy Ciepłych, Radosnych Świąt Bożego Narodzenia